۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

نماینده ارومیه در مجلس: ۵۰ روستای اطراف دریاچه ارومیه تخلیه شده‌ است


ايران / اجتماعی

نماینده ارومیه در مجلس: ۵۰ روستای اطراف دریاچه ارومیه تخلیه شده‌ است


نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به خشک شدن کامل دریاچه ارومیه در «آینده نزدیک» از تخلیه ۵۰ روستای اطراف این دریاچه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی‌پور روز شنبه، ۲۳ دی‌ماه، گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، هم اکنون حدود ۵۰ روستا پیرامون دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده‌اند.»

وی با اشاره به کاهش «چشمگیر» سطح آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد که این دریاچه «در‌ آینده نزدیک به طول کامل خشک می‌شود».

این نماینده مجلس در حالی نسبت به خشک شدن این دریاچه هشدار داده است که حجت جباری، مسئول دبیرخانه دائمی شورای منطقه‌ای مدیریت حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، روز ۲۴ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا از «افزایش ۳۱ سانتیمتری» سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به حداقل تراز در اوایل پاییز سال جاری خبر داد.

با این‌حال کارشناسان در سال های اخیر از کاهش سطح آب دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرده‌اند و نسبت به خشک شدن آن هشدار داده‌اند.

برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل متحد اسفندماه سال ۱۳۹۰ طی گزارشی در مورد عواقب زیست‌محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داد و اعلام کرد که ارتفاع سطح آب دریاچه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ به میزان هفت متر پایین آمده و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مساحت آن در این بازه زمانی از ۶۱۰۰ کیلومتر مربع به ۲۳۶۶ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

مردادماه سال جاری نیز سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد که «۶۵ درصد» دریاچه ارومیه خشک شده و وضعیت آن وخیم است.

نماینده ارومیه در مجلس روز شنبه گفت: «اگر همچنان به مشکلات دریاچه ارومیه بی‌توجهی شود، این دریاچه از بین خواهد رفت و باید صدها میلیارد دلار برای احیای آن هزینه کرد.»

وی با اشاره به کاهش «چشمگیر» سطح آب دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد که این دریاچه «در‌ آینده نزدیک به طول کامل خشک می‌شود» و هشدار داد که در صورت وقوع این اتفاق، باید در انتظار طوفان‌های نمک در کشور بود.

در این زمینه فرماندار شبستر نیز روز ۲۴ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به پسرفت آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر گفت: «ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه حتی در کرج و تهران مشاهده شده و اثرات زیان‌بار آن بیش از پیش کشاورزان را نگران ساخته است.»

دریاچه ارومیه که از بزرگترین دریاچه‌های نمک در جهان است، در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. این دریاچه همچنین دارای ۱۰۲ جزیره است که تمامی آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی به ثبت رسیده‌اند.

دریاچه ارومیه از سوی موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم زندگی پرندگان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این دریاچه هم اکنون ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی زیست می‌کنند.

معضل دریاچه ارومیه با اعتراض‌های مردمی نیز همراه بوده و تا کنون چندین بار در تبریز و ارومیه در اعتراض به «بی‌توجهی» مسئولان به مشکلات این دریاچه، تظاهراتی برپا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر