۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

قیمت دلار در ایران به مرز ۳۵۰۰ تومان بازگشت

ايران

قیمت دلار در ایران به مرز ۳۵۰۰ تومان بازگشت

پس از چند ماه ثبات نسبی در بازار آزاد ارز تهران،‌ قیمت دلار افزایش یافت

گزارش خبرگزاری ها و سایت های داخل ایران حاکی است که بازار آزاد ارز تهران روز دوشنبه، چهارم دی ماه، شاهد افزایش قیمت دلار، انواع سکه و طلا بود. قیمت دلار در بازار آزاد تهران در این روز به مرز ۳۵۰۰ تومان بازگشته است.

در حالی که قیمت انواع ارز در بازار آزاد ارز تهران در ماههای گذشته با ثبات نسبی همراه بود، امروز دوشنبه برخی سایت‌های خبری از رسیدن قیمت دلار به مرز سه هزار و ۵۰۰ تومان در بازار ارز تهران، خبر دادند.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران، ‌روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، قیمت فروش دلار در بازار آزاد را از ۳۳۱۰ تا ۳۳۲۰ تومان اعلام کرد.

آقای کشتی آرای با تایید افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار تهران، این افزایش قیمت‌ها را به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی مرتبط دانسته است.

به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران، امروز دوشنبه، بیشترین افزایش قیمت، برای سکه تمام طرح جدید رقم خورده است که قیمت فروش این نوع سکه با افزایش ۵۰ هزارتومانی نسبت به روز قبل از آن، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

وب سایت خبری «بازتاب امروز» نیز با انتشار گزارشی از افزایش قیمت انواع ارز در بازار آزاد ارز تهران، ‌این افزایش قیمت را با سخنان محمود احمدی نژاد در گفت‌و گوی تلویزیونی شامگاه شنبه او در ارتباط دانسته و با عنوان کنایه آمیز«سخنان آرامش بخش احمدی‌نژاد بازار را ملتهب کرد» به استقبال «بازگشت دلار به مرز ۳۵۰۰ تومان» رفته است.

در گزارش این وب سایت، «تاکید محمود احمدی نژاد بر ادامه سیاست های انبساطی دولت که نتیجه آن کاهش مجدد ارزش پول ملی است، موجب شد طی دو روز گذشته قیمت ارز افزایش شدیدی یابد و از حدود سه هزار تومان در روز شنبه به بیش از ۳۴۰۰ تومان برسد.»

به گزارش این وب‌سایت، مواضع محمود احمدی نژاد که در سخنان خود از بالا بودن قیمت ارز برای یکی دو، سال آینده خبر داده بود، موجب التهاب بازار شده است.

محمود احمدی نژاد شامگاه شنبه گذشته، دوم دی ماه، در گفت و گویی تلویزیونی بر تمرکز مدیریت اقتصادی در دست دولت تاکید کرد که با واکنش‌هایی در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

روز دوشنبه، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ارز تهران با افزایش قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز همراه شد و قیمت هر دلار در این مرکز با افزایش چهار ریالی نسبت به روز یکشنبه به ۲۴ هزار و ۶۰۴ ریال رسید.

صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، نیز در گفت و گو با خبرگزاری مهر، متوسط نرخ ارز را در سه ماه گذشته در بازار آزاد تهران ۳۱ هزار و ۱۳۳ ریال و متوسط قیمت دلار در این سه ماه در مرکز مبادلات ارزی ایران را، دو هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته آقای کریمی، در پایان روز یکشنبه، سوم دی ماه، تعداد ثبت سفارش‌های تخصیص ارز یافته از سوی بانک‌مرکزی در این مرکز، ۱۱ هزار و ۳۰۰ فقره بوده است که بیشترین پرداخت ارز تخصیصی به گروه های کالایی مربوط به گروه ۵ بوده است و این گروه کالایی ۳۷ درصد از کل ارز تخصیصی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، اولویت پنجم گروه های کالایی، شامل کالاهایی نظیر رزین‌ها، روان‌کننده‌ها، کربنات منیزیم، سنگ منیزیم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ، تراکتور و... می‌شود.

مرکز مبادلات ارزی ایران از مهرماه سال ۹۱، با هدف کنترل نوسانات و کاهش قیمت ارز، ‌با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت راه اندازی شد.

پس از آن کالاها به ده اولویت تقسیم بندی شد. از آن زمان واردات کالاهای اولویت‌های اول و دوم با نرخ ارز مرجع- هردلار ۱۲۲۶ تومان –  و ارز مورد نیاز واردات کالاهای اولویت‌های سوم تا هشتم با نرخ مرکز مبادلات ارزی ایران تامین می‌شود.

واردات سایر کالاها نیز با تامین ارز از بازار به نرخ بازار آزاد انجام می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر