۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

اظهارات امیر کویت درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس

ايران / سياسی

اظهارات امیر کویت درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس

 
شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت از ایران خواست اختلافات خود با شورای همکاری خلیج فارس بر سر حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ابو موسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را از راه مذاکرات مستقیم یا روی آوردن به داوری بین‌المللی، حل و فصل کند.

او همچنین از ایران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور از میان بردن عوامل بی‌ثباتی در منطقه، همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت، امیر این کشور که دوشنبه ۴ دی در افتتاحیه نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در منامه پایتخت بحرین سخن می‌گفت، اظهار داشت: «از ایران می‌خواهم در مسیر حل و فصل مسائل مورد اختلاف با شورای همکاری گام بردارد. به ویژه در موضوع جرایر سه‌گانه امارات، آن هم از راه مذاکرات مستقیم یا روی آوردن به داوری بین المللی.»

اختلافات سرزمینی میان ایران و امارات بر سر حاکمیت سه جزیره پس از سفر روز بیست و چهارم فروردین ماه سال جاری محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، به جزیره ابوموسی تشدید شد و امارات سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکمیت» خود دانست.

پس از آن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین در ۱۲۴امین اجلاس وزیران امور خارجه خود در جده عربستان بار دیگر از ادعای سرزمینی امارات متحده بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت کردند.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مقابل این مورد نیز واکنش نشان داده و گفته است که «جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک سرزمین جمهوری اسلامی ایران بوده و تا ابد ایرانی باقی خواهد ماند.»

آمریکا نیز از موضع  هم‌پیمان خود؛ امارات، در مورد جزایر سه‌گانه حمایت کرده و خواستار ارجاع این مناقشه به محاکم بین‌المللی شده است. این در حالی است که دادگاه لاهه تنها با رضایت دو کشور، می‌تواند مناقشات بین‌المللی را برvسی کرده و درباره آن حکم صادر کند.

امیر کویت در ادامه سخنرانی خود، از ایران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته «برای دور کردن مردم ایران و منطقه از عوامل آشوب و بی‌ثباتی» همکاری کند تا «تمام توانایی‌های منطقه در مسیر ثبات و توسعه کشورهای آن هزینه شود.»

امیر کویت در این باره به «نگرانی کشورهای منطقه» از برخی گزارش‌های رسانه‌ای درباره «نقص فنی در نیروگاه اتمی بوشهر» اشاره کرد و گفت: «این خود اهمیت ضرورت همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایبندی به معیار‌ها و شروط آن را برای تضمین سلامت کشورهای منطقه و شهروندان آنها از هرگونه آثار مواد پرتوزا، نشان می‌دهد.»

در گزارش تازه آژانس، آمده است که ایران در ماه‌های اخیر یک بار سوخت را از رآکتور بوشهر خارج کرده که به گفته کارشناسان به معنای خاموش کردن نیروگاه بوده است.

۲۱ آذر گذشته مهمانپرست این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که پرسید: «رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند که نقص فنی نیروگاه اتمی بوشهر ممکن است دمای نیروگاه را بالا ببرد و انفجارهای بزرگی رخ دهد»، گفت: «نیروگاه اتمی بوشهر در بالا‌ترین سطح ایمنی طراحی شده است و برای مردم ما ایمنی این نیروگاه از هر چیزی ارزش و اهمیت بالاتری دارد.»

او با بیان اینکه «منشا تبلیغاتی که توسط برخی رسانه‌های عربی در منطقه درباره نیروگاه اتمی بوشهر دنبال می‌شود، به موضع کشورهای غربی ارتباط دارد که رژیم صهیونیستی طراح اصلی آن است»، اظهار داشت: «آنها به دنبال ایجاد نگرانی در بین مردم منطقه در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر