۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

خاتمی: برگزارکنندگان انتخابات جانبدارانه برخورد می‌کنند

ايران / سياسی

خاتمی: برگزارکنندگان انتخابات جانبدارانه برخورد می‌کنند


محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، می‌گوید درحالی که برگزارکنندگان و ناظران انتخابات آینده ریاست جمهوری، «جانبدارانه» برخورد می‌کنند چطور نباید نگران چگونگی برگزاری این انتخابات بود.

به گزارش روز دوشنبه، (چهارم دی‌ماه) وبسایت بنیاد باران، محمد خاتمی، در دیدار با «اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان» نسبت به اظهارات ناظران و برگزارکنندگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ابراز نگرانی کرد.

محمد خاتمی، با اشاره به انتشار برخی مواضع و سخنان در «تریبون‌های رسمی و غیررسمی» اینگونه اظهارات را «توسط برخی از افراد که باید ناظر و برگزارکننده بیطرف انتخابات باشند» نگران‌کننده توصیف کرد.

رئیس جمهور پیشین ایران گفت: «در این موقعیت شاهدیم که جریانات و افرادی که دستشان در امر انتخابات باز است؛ مواضعی می‌گیرند که نگرانی‌ها را در جمع کثیری از دوستداران و مدافعان انقلاب دوچندان می‌کنند. امروز حتی ناظران انتخاباتی هم جانبدارانه برخورد می‌کنند. بنابراین آیا نباید جریان اصلاحات نگران وضعیت موجود و آینده انتخابات باشد؟ بدون شک این موضع‌گیری‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده برگزاری یک انتخابات خوب و در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد.»

اظهارات احمد جنتی

به نظر می‌رسد سخنان محمد خاتمی، واکنشی به اظهارات احمد جنتی، دبیرشورای نگهبان درباره نظر این شورا درباره نامزدهای انتخابات باشد.

احمد جنتی، به تازگی در مصاحبه با هفته‌نامه «آدینه تهران»  گفته بود: «امکانی برای حضور مجدد فتنه‌گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. فتنه‌گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند.»

دبیر شورای نگهبان افزود: «اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه‌گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده‌های این افراد که در دادگاه‌ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است.»

دبیر شورای نگهبان کسانی را که وی آنها را «فتنه‌گران» خوانده، به «خیانت» متهم کرد و گفته است حتی افرادی که از «فتنه‌گران» اعلام برائت نکرده‌اند «امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت.»

 واکنش علی مطهری

در واکنش به این اظهارات احمد جنتی، علی مطهری نماینده اصولگرای منتقد مجلس هم در نامه‌ای سرگشاده از گفته دبیر شورای نگهبان انتقاد کرد.

علی مطهری خطاب به احمد جنتی نوشت: «اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد.»

وی در این نامه خطاب احمد جنتی تصریح کرد: «فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده‌اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.»

سابقه اعتراض‌ها به شورای نگهبان

این برای نخستین بار نیست که  احمد جنتی و شورای زیر نظر او متهم به «جانبداری» به عنوان برگزارکننده و ناظر انتخابات می‌شوند.

علی مطهری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم برخی از اعضای شورای نگهبان و دبیرش را متهم به جانبداری از یک کاندیدای خاص کرده بود.

علی مطهری به صراحت گفته بود: «به نظر من برخی از اعضای این شورا همچون محمد یزدی، احمد جنتی و محمد مومن و همچنین غلامحسین الهام به دلیل موضع‌گیری‌های انتخاباتی‌شان، مرتکب اشتباه شدند.»

علی مطهری تصریح کرده بود: «وقتی داور قبل از برگزاری یک بازی از تیم خاصی طرفداری کند، طبیعی است که تماشاگران این بازی دچار ابهام شوند.»

پیش از انتخابات ۱۳۸۸، احمد جنتی در میان ناظران انتخاباتی گفته بود دولت محمود احمدی‌نژاد   «رسيدگى فوق العاده‌اى به مردم» کرده و افزوده بود دشمنان به دنبال این هستند که «ر‌ئيس‌جمهورى بر سر كار آيد كه به خودشان و مقاصدشان نزديكتر باشد.»

در آن هنگام حتی یکی از اعضای وقت شورای نگهبان، یعنی غلامحسین الهام، در میتینگ انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد شرکت کرده بود.

در همان خرداد ماه ۱۳۸۸ و در میان بحبو‌حه اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده، علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: «کاش برخی اعضای [شورای نگهبان] به نفع یک کاندیدای خاص وارد میدان نمی‌شدند.»

علی لاریجانی در آن برنامه تصریح کردکه «بخش عمده‌ای از مردم» نتیجه رسمی انتخابات را قبول ندارند.

میرحسین موسوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ که بیش از ۶۶۰ روز است که در حبس خانگی به سر می‌برد، در واکنش به اتهامات احمد جنتی درباره پول گرفتن میلیاردی اصلاح‌طلبان از پادشاه عربستان، گفته بود: «دروغگویی ظلمی است که همواره بد است...مخصوصاً اگر این دروغ از دهان دبیرشورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه پایتخت باشد. کسی که باید امانتدار آرای مردم و پاسدار اصول قانون اساسی و میثاق ملی باشد. آیا برهانی روشن‌تر از دروغ بزرگ اخیر این آقا برای تقلب در انتخابات می‌توان آورد؟ مخصوصاً اگر در نظر بیاوریم که این اولین خلاف‌گویی ایشان نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر