۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

رفسنجانی: انتخابات آزاد و شفاف اولین قدم بازگشت جامعه به تعادل است

ايران / سياسی

رفسنجانی: انتخابات آزاد و شفاف اولین قدم بازگشت جامعه به تعادل است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام.
 
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، که از سوی اصولگرايان تندرو تحت فشار است، در سخنانی گفته که رفع مشکلات با دولت برآمده از انتخابات آزاد ميسر است و خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و قانونی در ايران شده است.

آقای رفسنجانی در جمع اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه‌های تهران و تبريز از حذف برخی گروه ها با «سلايق سياسی مختلف» در هشت سال گذشته انتقاد کرده و گفته که اين اقدام به «صلاح کشور» نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وی، هاشمی رفسنجانی راه درست اداره جامعه را «بازگشت به تعادل و پرهيز از حذف دلسوزان و وفاداران به انقلاب و قانون اساسی» دانسته است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام که در چند سال اخير به دليل مواضع خود و آنچه که همراهی با «فتنه» خوانده شده هدف انتقادهای شديد اصولگرايان تندرو قرار دارد، می گويد که «اولين قدم در بازگشت تعادل به جامعه، برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و قانونی» است و تاکيد کرده که با تحقق اين امر، «همه نیروهای سیاسی فعال و مردم به نتیجه بیرون آمده از صندوق‌ها تمکین کرده و با همکاری و یاری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به یاری خداوند برطرف خواهد شد.»

اشاره آقای هاشمی رفسنجانی به انتخابات پيش روی رياست جمهوری است که قرار است روز ۲۲ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار شود.

اصولگرايان که بسياری از مراکز قدرت در جمهوری اسلامی ايران را در دست دارند تلاش می‌کنند تا نامزد خود را در اين انتخابات به پيروزی برسانند. ولی بسياری از گروه های وابسته به اين جناح با چالش بزرگی از سوی دولت محمود احمدی نژاد روبرو هستند که متهم است در صدد به قدرت رساندن نامزد مورد نظر خود به مقام رياست جمهوری است.

از اسفنديار رحيم مشايی، رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها، به عنوان کانديدای اصلی هواداران دولت نام برده می شود که از سوی ساير اصولگرايان به ليدر «جريان انحرافی» معروف شده است.

درخواست رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام برای برگزاری انتخابات آزاد در حالی مطرح می‌شود که نتيجه انتخابات دهم در سال ۱۳۸۸ از سوی رهبران مخالفان رد شد و مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد را نتيجه «سازماندهی آراء و تقلب گسترده» دانستند.

اعتراض های گسترده به نتايج اين انتخابات با سرکوب نيروهای امنيتی و انتظامی روبرو شد و دهها کشته برجای گذاشت و هزاران نفر نيز بازداشت شدند. به رغم گذشت بيش از سه سال از اين انتخابات، بحث درباره آن همچنان در محافل سياسی و رسانه ای ايران و خارج از کشور ادامه دارد.

ادامه انتقاد از دولت احمدی نژاد

اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنان اخير خود در جمع اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه های تهران و تبريز، وجود اختلاف و تضاد را «طبيعی و موجب پويايی جامعه» خوانده  و می گويد که «در هيچ دوره از انقلاب و نظام اسلامی بنا نبود نيروهايی که قصد خدمت داشتند، علی‌رغم اختلاف سلايق آرا حذف شوند.»

وی اظهار داشت، به همين دليل «نيروهای چپ و راست و متعادل‌ها حفظ و با مديريت بنيانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب تا پايان دولت اصلاحات – دوران رياست جمهوری محمد خاتمی- حفظ شدند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از منتقدان سرسخت دولت وی بوده و در سخنرانی های خود به تقبيح سياست های اقتصادی و عملکرد اجرايی آن می پردازد.

وی روز ۲۴ آذر با انتقاد شديداللحن از وضعيت سياسی و اقتصادی ايران گفته بود که «عرصه سياست و اقتصاد به‌ دست کوته‌نظران و بی‌تجربه‌ها افتاده است.»

آقای رفسنجانی در هفدهم مهرماه نيز گفته بود که «افراطيون، دلسوزان کشور را خانه‌نشين کرده‌اند» و «وضع کنونی جامعه، تا حدود زيادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام که می گويد «در صورت وجود گوش شنوا» از هيچ کمکی برای حل مشکلات ايران دريغ نخواهد کرد، در عين حال آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران را تنها کسی دانسته که به گفته وی، می تواند برای بازگشت اعتماد به جامعه «مسائل را به مسير بازگرداند.»

آقای رفسنجانی و گروه های موسوم به اصلاح طلب، دولت آقای احمدی نژاد را متهم می کنند که بواسطه سياست های خود، مشکلات اقتصادی کشور را تشديد کرده و در عرصه خارجی نيز باعث افزايش تحريم ها بر ضد ايران شده است.

در مقابل، آقای احمدی نژاد در مصاحبه تلويزيونی روز دوم دی ماه خود گفت که « نمی ‌دانم چرا برخی اصرار دارند، نقش دشمن را در مشکلاتی که پيش آمده کمرنگ کنند» و افزود: « اينها سياسی است و اهداف انتخاباتی دارد تا با کمرنگ جلوه دادن نقش دشمن، نقش دولت را در مشکلات بوجود آمده پررنگ کنند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر